9 Ocak 2011 Pazar

ambulansa refakatçi alınmaması hakkında...

Selamlar;

Geçtiğimiz yılın son aylarında çıkan bir yazıyı gündeme getirmek istiyorum.
Konu; Ambulansa refakatçi alınmaması...

artık ambulanslara,hasta nakli sırasında hasta yakını almak yasaklandı.
bebek dostu bir bakanlık olduğundan ''yenidoğanların küvözde taşınması ve emzikli bebekleri''hariç tutarak...
Bu uygulama,yılın ilk günlerinde yürürlüğe girdi ve halihazırda uygulanmaya başlandı.
Bakanlığımız,gerekçe olarak,ambulans kazalarının çok yaşandığını ve bu durumun hasta için riskli(!)olduğunu
ve yine hasta yakınlarının ambulans görevlilerine zor anlar yaşattığını yazmış.
iyi niyetli gibi görünen ancak,pratikte çelişen durumlar var;

1) Hasta yakınlarına riskli olarak kabul edilen ambulanslar,ambulans personeli için risk teşkil etmiyor ki,
yıllardır 112 personeli,emniyet ve itfaiye personeli gibi riskli birim katsayısından ve erken emeklilik ve yıpranma paylarından yararlandırılmıyor.
üstelik bizim risklerimiz sadece ambulans kazaları değl,silahla yaralama,bıçaklama,kendine ve çevreye zarar verme,
duman zehirlenmesi,yine tüm sağlık personelinin risk altında olduğu bulaşıcı hastalık riski de yakamızda.
bu nasıl bir çelişkidir anlamak mümkün değil

2) Emzikli olmayan ama 3 yaşında bir çocuk annesinden ayrı mı gidecek ambulansta?
uygulama öncesi yakınını ön kabine aldığımızda bile çocuğu ikna etmekte zorlanırken,
o yaşta bir çocuk için aile yakınlarından ayrı gitmek başlı başına bir travma nedeni değil midir?
yine hastaneye götürüp teslim ettiğimde,henüz hastaneye ulaşmamış ailesi gelene kadar
o çocukla ilgilenecek,çocuk psikolojisinden anlayan,donanımlı ekip bizi hastanede beklemekte midir?

3) Yazı o kadar net ki,istisnai durum bırakmıyor ve sorumluluğu direkt üzerimize atıyor,peki devlet risk almazsa,ben niye alayım?
yine bir örnek;cezaevinden çağırılan bir hasta için çıkış yaptık ve hastayı hastaneye götürmemiz gerekti.yazıya göre,
hasta yakını alamam.alırsam sorumlusu 1.derecede benim.peki,cezaevinden mahkumu jandarma ve cezaevi görevlileri gardiyan olmadan çıkarabilir miyim?
hiç sanmıyorum.ee hasta ölecek belki?ne yapmalıyım?

4) Geceyarısı,köyden maddi gücü olmayan bi hasta aldınız,yanına refakatçı alamadınız çünkü yazı çok net.
hasta yakını benim arabam yok,bu saatte nasıl gelirim derse,ne cevap vereceğim?devlet bu gibi durumlar için ayrıca araç tahsis eder mi dersiniz?

5) Kendine ve çevreye zarar veren hastalar için bazen,ekibimin ve kendi güvenliğim açısından,ambulansın arka kabinine pois alıyordum(polisten korkarlar bilirsiniz)
bu yazıya göre alırsam ve ambulasn kaza yaparsa,yada h.yakınına herhangi birşey olursa,ben risk altında kalıcam.ama almazsam,saldırgan şahıs bana zarar verebilir.
her iki ucu kötü görünüyor(anladığınızı ümit ediyorum :)).yine soruyorum.
bir fikri olan var mı?

Geçen nöbetimde,beni neden almıyorsunuz diyen hasta yakınına,biz de mağduruz,lütfen 184 ü ara ve beni şikayet et dedim.denileni yaptı ama maalesef,
operatör olumsuz yanıt verdi ve kaza geçirmiş kızının yanında refakatçi olarak gidemedi.

tamamen iyi niyetli görünüyor değil mi yazı?hasta yakını personele karışmasın,kaza geçirmesin.ama öyle yukarıdan olmuyor maalesef.
sahada çalışanlara sormadıkça,bu gibi sorunlara yenisi eklenecek.

Uzun yazımla sizi sıkmış olabilirim,lütfen bu seferlik idare edin.çok doluyum.
Yazı gelmeden önce sadece 1 hastayakını alabilirim dediğimde bile neden 2 kişi almıyorsun diye sorun çıkarıyorlardı..
uygulamanın ilk 1 haftasında,hasta yakınlarına açıklama yapmaktan,onlara dert anlatmaktan şimdiden yoruldum.
kimi küfür ediyor,kimi bağırıyor,kimi çaresiz,görünce dayanamıyorsunuz.

siz söyleyin lütfen,ne yapmalıyım,yapmalıyız?

3 yorum:

  1. işin aslı şudur arkadaşım. bende aynı meslekteyim ne yazıkki. ne yazıkki diyorum çünkü. recep akdağ (sözde bakan)bu işin iyice cılkını çıkardı... sağlık personelini yerden yere vurmakta üstüne yok. sebep ne dersiniz. tabiki oy verecek vatandaşa yalakalıkan başka bişey değil...

    YanıtlaSil
  2. olay tamamen sağlık sistemini yıpratıp kötü gözükecek hale sokup halkın tepkisini siyasi oyunlardan bu yana çekmek. doktorların bile eski saygınlığını yitirdiği ülkemizde sağlık sistemini bozarak milleti kendilerini kurtaracak insanlara karşı öfkeli hale getirmek ileride geri dönülemez olumsuz sonuçlar doğurduğunda can kurtaranlar, hastaneye vaktinde yetiştirenler, teşhis koyup tedavi edenler bakan ve milletvekilleri mi olacak? Hayır hayır, benim güzel halkım bunu bir gün görecek mi dersiniz?

    YanıtlaSil
  3. yoğun baskı ve şikayetler sonucu,bakanlık geri adım atı,yeni bir yazı yayınladı bir ay sonra.
    ekip şefi(dr/prm)gerek duyduğu durumlarda 1 hasta yakını alabilecek ve bir onam formu imzalatılacak.
    çok zor durumda olan hasta yakınlarını alabiliyoruz artık.
    işin iyi tarafı bu yazı sonrası,sadece taksi gibi ambulasnı kullananların sayısında azalma olması...
    malum,insanlar arabası olmayınca,acil olmadığı halde,bizi hastaneye getirsin diye ambulasn çağırıyordu.hasta yakını almayınca,hastayı alıyoruz,hasta yakını arkadan tıpış tıpış gelmek zorunda kalıyor.
    zor durumda olan ve ciddi hastalığı olan hastaların yakınlarına ise,almamız yasak ama,hastanız çok kötü olduğundan,benim kararımla alıyorum,tekrar ambulans çağırdığınızda sizi ambulansa almazlarsa,almayabilirler diyerek,olası bir sorunun da önüne geçmiş oluyorum.

    YanıtlaSil